Zmiany w przepisach jednak od 2017r.

To dobre informacje dla osób, które szturmują ośrodki egzaminacyjne i planują w najbliższym czasie przystąpić do egzaminu na prawo jazdy. To efekt decyzji, że uruchomienie systemu CEPiK zaplanowane na 04.01.2016 rok zostanie przesunięte do 2017r. Skoro nie będzie na razie Centralnej Ewidencji Pojazdów - gdzie mają trafiać wszystkie informacje o kierowcach, wykroczeniach i punktach karnych - nie będzie jak "śledzić" poczynań młodego kierowcy.

Zgodnie z założeniami, w ciągu dwóch lat od zdobycia prawa jazdy już drugie wykroczenie drogowe miało oznaczać obowiązkowy kurs reedukacyjny i wydłużenie okresu próbnego na kolejne dwa lata. Trzecie wykroczenie  - to automatyczna utrata prawa jazdy. Nie ma na to szans, jeśli nie będzie sprawnego CEPiK-u -  powiedział wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

Nie ma innego rozwiązania. Moglibyśmy np. spróbować ręcznie jakoś te kartoteki robić, ręcznie sprawdzać, ręcznie wyłapywać młodych kierowców. Ale jest to niewykonalne i nie ma sensu - podkreśla.

Z tego powodu odroczone zostaną też inne przepisy dotyczące "młodych kierowców", również o kursach doszkalających, szkoleniu z jazdy na śliskiej nawierzchni i o niższych limitach prędkości przez 8 miesięcy od odebrania prawa jazdy.

Te przepisy dotyczące egzaminów sprawdzających, dodatkowych szkoleń, niestety w tej sytuacji nie wejdą w życie - przyznaje Jerzy Szmit.

Z wielkiej reformy, na razie zostanie tylko "zielony listek" na szybie.

Przypomnijmy co miało się zmienić:

Od 2016 roku każdy świeżo upieczony kierowca miał odbyć pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem od uzyskania prawa jazdy kurs doszkalający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Obowiązek odbycia kursu teoretycznego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego i praktycznego w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy (ODTJ) nakładają na przyszłych kierowców przepisy ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. 2011 nr 30 poz. 151)

Kurs doszkalający

- Nawet doświadczeni kierowcy flotowi nie zawsze dają sobie radę w sytuacji, kiedy wpadną w poślizg. Bardzo często reagują instynktownie i nie zawsze udaje im się opanować trudną sytuację na drodze. To tylko pokazuje, że taki kurs doszkalający dla kierowców, którzy dopiero co odebrali prawo jazdy, to dobry pomysł -  komentuje Zbigniew Weseli dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dwugodzinne szkolenie teoretyczne ma kosztować 100 zł. Godzinna część praktyczna to wydatek 200 zł. Problemem może okazać się natomiast dostęp do Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy W województwie. wielkopolskim jest 11 takich ośrodków, na Mazowszu – 8, ale na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego nie ma ani jednego. 

Ograniczenia dla młodych kierowców

Dodatkowo przez okres ośmiu miesięcy po uzyskaniu prawa jazdy, kierowca będzie mógł kierować wyłącznie autem oznakowanym z tyłu i z przodu nalepką z symbolem „zielonego listka”.  Początkujący kierowcy w obszarze zabudowanym nie będą mogli przekraczać prędkości 50 km/godz., 80 km/godz. poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/godz. na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, nawet jeśli znaki drogowe będą pozwalać na danym odcinku na szybszą jazdę.

Osoby, które z uzyskają prawo jazdy po 1 stycznia w ciągu pierwszych 8 miesięcy od zdobycia uprawnień, nie będą mogli podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B.

- Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków w Polsce jest nadmierna prędkość. Warto więc od samego początku uświadamiać młodym kierowcom jak ryzykowne jest jej przekraczanie. Początkujące osoby za kierownicą czują się pewnie, ale często przeceniają swoje możliwości – komentuje ekspert. Dodaje, że oznakowanie w postaci „zielonego listka” na aucie młodego kierowcy, to dobra, dodatkowa informacja dla innych uczestników ruchu drogowego. Nie posiadanie znaczka jest zagrożone karą nakładaną w drodze mandatu w wysokości 500 zł.

Po 4 stycznia 2016 roku, jeśli kierowca w okresie dwóch lat od uzyskania prawa jazdy popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, będzie musiał zaliczyć dodatkowy kurs reedukacyjny. Ma on kosztować on 500 zł i trwać 28 godzin. Taki sam kurs czeka tych kierowców którzy uzbierają 24 punkty karne. Dotąd byli kierowani na egzamin sprawdzający. Trzecie wykroczenie lub przestępstwo popełnione na drodze będzie skutkowało natychmiastowym odebraniem prawa jazdy.

ZMIANY DOSIĘGNĄ TAKŻE KIEROWCÓW Z DŁUŻSZYM STAŻEM

Aktualnie kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż rok mogą w ciągu 12 miesięcy uzbierać najwyżej 20 punktów – po przekroczeniu dopuszczalnego limitu bezwzględnie tracą uprawnienia. Z kolei kierowcy z dłuższym stażem za kółkiem (posiadający prawo jazdy powyżej roku) mogą zgromadzić maksymalnie 24 punkty karne. Ci którzy przekroczą wspomniany limit zostają skierowani na egzamin sprawdzający kwalifikacje w praktyce wygląda on tak samo, jak ponowny egzamin teoretyczny i praktyczny na prawo jazdy. Doświadczeni kierowcy mają jednak dodatkowe koło ratunkowe, w postaci kursu redukującego punkty karne (organizowane przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego). Dzięki niemu można zredukować raz na pół roku, swój dorobek o 6 punktów. Podczas 6-godzinnego szkolenia kursanci muszą wysłuchać wykładu psychologa i policjanta oraz obejrzeć drastyczne zdjęcia z wypadków samochodowych. Kursy zwykle odbywają się 2 razy w miesiącu i kosztują 300-350 zł. Z dobrowolnego kursu można będzie skorzystać tylko do końca tego roku.

Od stycznia przyszłego roku, limity punktowe zostaną na tym samym poziomie. Znikną za to kursy reedukacyjne w takiej formie jak dotychczas. Kierowcy z dużym stażem, po przekroczeniu limitu 24 punktów karnych, nie stracą uprawnień ale będą odsyłani na dłuższe szkolenie. Jeśli nie zaliczą go w ciągu miesiąca, bezpowrotnie stracą prawo jazdy. Nie znane są szczegóły, ale prawdopodobnie kurs reedukacyjny ma trwać ok. 4-dni, spekuluje się też, że będzie on kosztował ok. 500 zł. Jeśli jednak w ciągu pięciu lat, od zakończenia kursu, kierowca znów przekroczy 24 punkty, będzie musiał podejść ponownie do egzaminu na prawo jazdy.

« Powrót

Ta witryna używa plików cookie do celów funkcjonalnych oraz statystycznych. Potwierdź zapoznanie się z komunikatem i nie pokazuj go więcej. Potwierdź